VVD Nuenen c.a.
  • WELKOM
  • ONZE FRACTIE
  • VERKIEZINGSPROGRAMMA
  • SPEERPUNTEN
  • IN GESPREK MET…
  • NIEUWS
  • STEUN ONS
    • WORD LID
  • CONTACT
  • Menu
  • Facebook
  • Twitter
DOWNLOAD HIER

VVD-Nuenen c.a. – Verkiezingsprogramma 2018-2022

SAMEN MET U BLIJFT NUENEN C.A. ZICHZELF

INHOUDSOPGAVE

Voorwoord VVD fractie

I. Inleiding Verkiezingsprogramma

II. Zekerheid en inkomen

2.1 Ondernemerschap en innovatie

2.2 Werk en Inkomen

2.3 Wonen

III. Energie en klimaat

3.1 Milieu en duurzaamheid

IV. Zorg en gezondheid

4.1 Wet Maatschappelijke Ondersteuning

4.2 Langdurige zorg

4.3 Jeugdzorg

4.4 Sport en bewegen

V. Onderwijs en cultuur

5.1 Onderwijs

5.2 Cultuur

VI. Mobiliteit, ruimte en toerisme

6.1 Verkeer en Vervoer

6.2 Ruimtelijke ontwikkeling

6.3 Agrarische sector

6.4 Toerisme

VII. Veiligheid, lokaal bestuur en geld

7.1 Veiligheid

7.2 Gemeentelijke lasten

7.3 Algemeen Bestuur

7.4 Integratie

Slotwoord

Bijlage: Omschrijving Right to Challenge

Voorwoord VVD fractie

Het besluit tot het onderzoeken van een fusie/herindeling met een andere gemeente is door de gemeenteraad eind 2016 genomen. Volledige uitvoering van dit besluit zal naar verwachting nog enkele jaren nodig hebben.

  • De VVD Nuenen is voor fusie/herindeling met een grotere gemeente.
  • VVD Nuenen gaat in de tijd tot aan de fusie/herindeling maatregelen nemen waarmee de voorzieningen in Nuenen c.a. worden veiliggesteld.
  • Verenigingen en instellingen kunnen met vertrouwen de toekomst in gaan.
  • Bedrijven behouden minimaal hun verkregen rechten.

De VVD fractie zal daarbij maximaal inzetten op zogenaamde “Right to Challenge” projecten en principes, waarbij ook burgerinitiatieven een belangrijke rol spelen.

De kern van de aanpak is dat een groep (georganiseerde) inwoners taken van gemeenten kunnen overnemen wanneer zij denkt dat het anders, beter, slimmer en/of goedkoper kan.

(Meer informatie over “Right to Challenge” kunt u vinden op de webpagina van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) https://vng.nl/right-to-challenge.)

Voor ons staat voorop dat het specifieke karakter van Nuenen en zijn kerkdorpen niet verloren mag gaan. Het dorpse karakter blijft bewaard!

De sociale cohesie die ons dorp kenmerkt zal behouden blijven.

VVD’ers zijn doeners en dat zullen we ook de komende jaren laten zien!

Gaby Scholder

Fractievoorzitter

 

VVD Nuenen c.a.

I. Inleiding Verkiezingsprogramma

In november 2017 heeft de Nuenense gemeenteraad er voor gekozen om te fuseren met de gemeente Son & Breugel of Eindhoven. Dit betekent dat binnen ongeveer twee jaar een einde komt aan de zelfstandigheid van de gemeente Nuenen c.a. en dat de zeggenschap over alle Nuenense gemeentelijke aangelegenheden in handen komt van een nieuw te vormen gemeentebestuur, dat over vele zaken anders zal kunnen denken dan wij in Nuenen gewend zijn. Dit zal ook impact hebben op het dagelijks leven van de inwoners en ondernemers in Nuenen, Gerwen, Nederwetten en het Eeneind (Nuenen c.a.).

Tot de fusie een feit is kunnen en mogen we echter nog zelfstandig over voor Nuenen belangrijke zaken beslissen. Het is voor ons een must dat daarna aan die besluiten ook in de nieuwe fusiegemeente recht wordt gedaan. De VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) in Nuenen c.a., is een landelijke partij met een lokale uitstraling, en kan en zal daarbij een belangrijke rol nemen.

Het belang van Nuenen c.a. staat bij ons altijd voorop en daarom is de VVD-Nuenen vooral een lokale partij. Wij weten wat er leeft en wat Nuenense inwoners belangrijk vinden. De VVD is lokaal sterk, consequent, loyaal, stabiel en vernieuwend. Wij hebben kennis van zaken, hebben ervaren bestuurders en zijn daarom ook een uitstekende bestuurderspartij, die binnen de VVD van de nieuw te vormen fusiegemeente de belangen van de Nuenense inwoners, ook in de regio, goed kan en wil vertegenwoordigen.

Ons beleid zal er daarom de komende jaren op gericht zijn de kroonjuwelen van Nuenen, Gerwen, Nederwetten en het Eeneind veilig te stellen voor de toekomst. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan het van Gogh erfgoed. Aan het verenigingsleven en de accommodaties die daarbij nodig zijn. Aan zorg en jeugdzaken, die in het Nuenense zowel breed gedragen als positief worden ervaren. Aan basisonderwijs, dat in het algemeen op loopafstand kan worden genoten, en niet in het minst aan de ondernemers en het lokale bedrijfsleven, dat werk dicht bij huis brengt.

Hierbij gaan we in wet- en regelgeving uit van de gelijkwaardigheid van mensen om op die manier zorg, vrijheid en veiligheid voor de inwoners zo groot mogelijk te houden, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid te stimuleren en sociale rechtvaardigheid te garanderen.

Wij geloven in de bereidheid en bekwaamheid van de Nuenense inwoners om voor hun eigen belangen op te komen. Wij willen daarom daar waar mogelijk zaken en activiteiten die nu door de gemeente worden uitgevoerd zo veel mogelijk onder brengen in burger-initiatieven. In een aantal gemeenten in Nederland wordt dit al in praktijk gebracht met zogenaamde “Right to challenge” inwonersprojecten.

In dit programma voor de komende jaren vindt u onze ambities en onze doelstellingen. Voor een deel ziet u hier de voor u bekende VVD standpunten.

Binnen de kaders staan in cursief onze plannen voor de komende jaren. Richtinggevend naar de fusie/herindeling, maar zeker ook voor Nuenen c.a. binnen de regio in een nieuw te vormen gemeente.

II. Zekerheid en inkomen

2.1 Ondernemerschap

Maatregelen ter bevordering van bedrijfsvestigingen en verbetering van de positie van de lokale middenstand staan bij de VVD hoog in het vaandel. Achterliggende reden is het creëren van meer banen voor de Nuenense inwoners en daarmee verbeteren van het welvaartsniveau in de lokale gemeenschap.

Ondernemers zijn onmisbaar voor een gezonde economische toekomst. In de gemeente Nuenen zijn het midden- en kleinbedrijf dé banenmotor van de gemeente.

De VVD is hier trots op en wil ondernemers de ruimte geven door:

  • Vergunningen waar mogelijk af te schaffen, samen te voegen of te vervangen door een meldingsplicht of algemene regels. De geldigheidsduur van vergunningen te verlengen.
  • Tot een opschoning van gemeentelijke regels te komen teneinde overbodige, tegenstrijdige, niet nuttige en niet handhaafbare regels te schrappen.
  • Ondernemers te betrekken bij het evalueren en opstellen van noodzakelijke regels.
  • Te zorgen voor goede bereikbaarheid van bedrijven en daarbij behorende infrastructuur.

Voordat de fusie een feit is, willen wij er voor zorgen dat geïnvesteerd wordt in verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven en het veilig stellen en versterken van de Nuenense detailhandel en horeca.

2.2 Werk en inkomen

De VVD wil dat iedereen die kan werken, ook werkt. De beste sociale voorziening is een betaalde baan. Uitkeringen zijn in beginsel tijdelijk behalve voor mensen die echt niet kunnen werken.

De VVD wil dat iemand die van een uitkering naar een baan gaat, er financieel merkbaar op vooruit gaat. Het minimabeleid mag de wens tot werken niet negatief beïnvloeden.

  • Het armoedebeleid moet volgens de VVD als doel hebben dat mensen zo snel mogelijk van een uitkeringssituatie naar een betaalde baan gaan.
  • De VVD wil dat mensen die bijstand of een andere uitkering krijgen, verplicht een opleiding volgen of werkzaamheden uitvoeren, waarbij de gemeente hen begeleidt naar een betaalde baan.
  • Fraude met uitkeringen is diefstal. Onterecht betaalde uitkeringen moeten tot op de laatste cent worden teruggevorderd, vermeerderd met een boete.

2.3 Wonen

De VVD is voorstander van het bevorderen van eigen woningbezit. Dit is goed voor de leefomgeving. Woningbouwcorporaties moeten terug naar hun kerntaken (het bouwen, beheren en verhuren van woningen die bestemd zijn voor gezinnen met een laag inkomen).

De huidige woningbouwplanning, in overeenstemming met de regionale afspraken, moet voortvarend worden uitgevoerd.

Particulier opdrachtgeverschap en consumentgericht bouwen worden sterk gestimuleerd. Daar moeten voldoende vrije kavels voor zijn. CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) -projecten zien we als een goede mogelijkheid om op korte termijn woningen te realiseren in een betaalbare klasse.

Door het bouwen van starterswoningen bedoeld voor jongeren dient de balans tussen oud en jong in ons dorp in zijn afzonderlijke kernen te worden bevorderd.

De aanwezigheid van jonge inwoners is een onmisbare schakel voor de sociale samenhang.

Mede door de vergrijzing is er behoefte aan zorg in en nabij de eigen woning. De VVD wil ruimte geven aan nieuwe concepten en initiatieven, zoals kangaroewoningen, naast de realisatie van een centraal gelegen woon-zorg complex.

Bestaande en nieuwe woningbouwprogramma’s voor veilige woningen en noodzakelijke aanpassingen aan eigen huis voor ouderen in het kader van langer zelfstandig thuis wonen blijven nodig.

Daarnaast moeten ontwikkelaars worden gevonden voor kleinere (aanleun-)projecten en woningbouw ten behoeve van de leefbaarheid in de kerkdorpen Gerwen en Nederwetten.

Voor het centrum van Nuenen voeren we een behoudend beleid: handhaven van de bestaande structuur, geen afsluiting van straten.

Belangrijk voor het woongenot is het aanzien van de leefomgeving. De VVD is van mening dat door burgerparticipatie een gewenste besparing op het inrichten van speelveldjes kan worden gerealiseerd. Met eenvoudige regels zonder kosten voor de aanwonenden, en zonder harde contracten. Op deze manier bepaalt de inwoner zelf het aanzien van buurt of straat.

III. Energie en klimaat

3.1 Milieu en duurzaamheid

Milieu en duurzaamheid zijn nauw met elkaar verbonden. Werken aan duurzaamheid gaat gewoonlijk samen met verbeteren van het milieu.

De VVD streeft naar energieneutraliteit voor alle bouw en verbouw die vergunningplichtig is. Dit is ook goed voor de werkgelegenheid.

De VVD stimuleert de leefbaarheid in de openbare ruimte: (openbaar) groen als gelegen-heid voor ontmoeten en ontspannen, tegengaan van hittestress en beperken van wateroverlast.

De VVD ondersteunt het ontstaan van lokale energiecoöperaties, zowel van inwoners als van ondernemers, en hun activiteiten.

De VVD ziet duurzaamheid als een kans voor economische ontwikkeling en het vergroten van economisch rendement. Wij willen duurzaamheid stimuleren door minder regels en eenvoudige procedures, niet door het geven van subsidies.

  • Innovatieve en duurzame producten zoals zonnecellen of oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn in principe vergunningsvrij. Voor zover dit binnen onze mogelijkheden ligt stimuleren we het gebruik van zonnepanelen voor particuliere energieopwekking.
  • Schoon en blauwalg-vrij oppervlaktewater is onze wens.
  • De VVD vindt duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt bij het inzamelen en verwerken van afval.
  • Afval is een economisch goed geworden. Hierdoor is het mogelijk inkomsten te genereren welke leiden tot verlaging van de afvalstoffenheffing.
  • De VVD vindt een schone wijk belangrijk voor de leefbaarheid van de buurt en het welzijn van onze inwoners.

We zien hierin ook een verantwoordelijkheid voor de bewoners.

Naast de maatregelen die de gemeente binnen haar eigen verantwoor-delijkheid kan nemen, gaat de VVD particuliere initiatieven met betrekking tot milieu en duurzaamheid ondersteunen.

 

 IV. Zorg en gezondheid

De vergrijzing noodzaakt in te spelen op te verwachten toename van zorg en combinaties van wonen en zorg. Met vergrijzing zijn ook de volgende thema’s van belang: zelfredzaamheid, het tegengaan van eenzaamheid, inzet van vrijwilligers en mantelzorg.

De gemeente Nuenen c.a. heeft hier in het verleden sterk op ingespeeld. De vanuit de transities ontstane problematiek, is op een kleinschalige, bij Nuenen passende, wijze aangepakt. Daarbij onderscheidt onze gemeente zich van grote gemeenten waar de transities tot grote problemen van zowel inhoudelijke als financiële aard hebben geleid. Wij scoren hoog op klanttevredenheid en kunnen toe met de ons, ten behoeve van de transities, toebedeelde gelden.

Het beleid van de VVD is er op gericht om de voor Nuenen c.a.- door de transitie – bereikte situatie voor de toekomst veilig te stellen. Daarbij moeten de voordelen van een kleine gemeente bij de fusie/herindeling behouden blijven.

4.1 Wet Maatschappelijke Ondersteuning

De VVD wil dat inwoners van de gemeente zelfredzaam zijn en zich vrij kunnen ontplooien. Mensen die (tijdelijk of permanent) niet volledig zelfstandig kunnen functioneren, moeten ondersteuning krijgen. Voor een deel moet de gemeente die ondersteuning bieden. Het uitgangspunt bij hulpverlening moet daarbij zijn: één gezin, één hulpverlener, één plan.

Mantelzorg moet worden gestimuleerd, ondersteund en gefaciliteerd.

Armoedebeleid biedt een vangnet voor de echte noden en behoeften van inwoners die worden belemmerd in hun deelname aan de samenleving. Vermindering van de bureaucratie is daarbij een absolute noodzaak.

De VVD is voor het in stand houden van multifunctionele accommodaties, buurthuizen of andere algemene ruimten, die een belangrijke functie vervullen in het “welzijnszorg”-arrangement. Het zijn de voorzieningen waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen. Hierdoor is individuele zorg minder nodig.

Waar mogelijk is de VVD voorstander van burgerinitiatieven waardoor taken van de gemeente worden overgenomen overeenkomstig het “Right to Challenge” principe. Zo wordt tegemoet gekomen aan onze wens tot een aanpak op dorpsniveau ook na de fusie/herindeling binnen de regio.

4.2 Langdurige zorg en ondersteuning

Voor langdurige zorg zijn voorzieningen getroffen voor opname in verzorgingstehuizen die vallen onder de Wet Langdurige Zorg (WLZ), en zijn voorwaarden gecreëerd om inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Tussen deze twee oplossingen zit een grijs gebied waarin mensen feitelijk niet meer thuis kunnen wonen, maar ook niet de vereiste indicaties kunnen krijgen voor opname in een verzorgingstehuis. Voor die categorie bestond vroeger het bejaardentehuis.

De VVD pleit voor uitbreiding van de huidige verzorgingscapaciteit (WLZ) in Nuenen, en het creëren van “bejaardenhuis”-capaciteit die de leemte vult tussen thuisverzorging en verzorging in WLZ verzorgingstehuizen.

4.3 Jeugdzorg

De jeugd heeft de toekomst. Ieder kind heeft het recht op te groeien in een veilige omgeving. Een goede opvoeding biedt kansen voor ontwikkeling van talenten en maakt jongeren tot verantwoordelijke burgers. Ouders zijn daarvoor in de eerste plaats verantwoordelijk.

Gemeenten hebben de regie over de Jeugdzorg. Hier zal in nauwe samenwerking met andere gemeentes worden gewerkt.

Om besparingen te bereiken dienen zoveel mogelijk taken in het jeugdwerk te worden omgebogen naar verenigingstaken, waarbij subsidieverlening als stimulans kan worden gebruikt. Een beperkte professionele ondersteuning kan daarbij behulpzaam zijn.

Voor Jeugdzorg wil de VVD naar een geborgde aanpak voor onze jeugd in bestaand en nieuw samenwerkingsverband binnen de regio maar ook middels het “Right to Challenge” principe.

4.4 Sport en bewegen

Investeren in sport is een investering in de toekomst. Sporten draagt bij aan een gezonde levensstijl en helpt bij het leggen van sociale contacten. De VVD is van mening dat de gemeente moet stimuleren dat sport voor iedereen toegankelijk is.

  • De VVD stimuleert sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang nauw samen te werken om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen.
  • De VVD vindt dat sport en sportverenigingen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. In het subsidiebeleid moet daarmee rekening worden gehouden.
  • De VVD vindt dat de gemeente bij de inrichting van haar openbare ruimte nadrukkelijk rekening dient te houden met het inrichten van sport- en spelvoorzieningen.
  • De VVD streeft er naar het subsidie- en accommodatiebeleid zodanig in te richten dat verenigingen en instellingen naar draagkracht bijdragen in de kosten van accommodaties. Het voortbestaan van de verenigingen en instellingen mag hierdoor niet in gevaar worden gebracht.
  • De VVD is voor het vernieuwen en creëren van bestaande en nieuwe parken/parkjes waar jong en oud kunnen samenkomen in spel en bewegen.

Teneinde voor de toekomst binnen- en buitensportaccommodaties veilig te stellen, gaat de VVD er voor om deze accommodaties binnen de wettelijke mogelijkheden onder te brengen in stichtingen of andere burgerinitiatieven. De VVD vindt het belangrijk dit te realiseren conform het Right to Challenge principe voor de fusie/herindeling. Ook andere vormen van privatisering worden meegenomen in de mogelijkheden.

V. Onderwijs en cultuur

5.1 Onderwijs

Onderwijs is de basis voor kinderen/jongeren om zich te kunnen ontplooien en een zelfstandige toekomst op te bouwen.

  • De VVD stimuleert het multifunctionele gebruik van schoolgebouwen en andere maatschappelijke instellingen. Wij accepteren geen leegstand van lokalen. Dit is passend binnen het brede school-concept.
  • De VVD is voorstander van vrije schoolkeuze van ouders voor hun kind. Deze vrije keuze houdt ook in dat ouders verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties die voortvloeien uit deze keuze.
  • De VVD is van mening dat leerlingenaantallen van scholen boven de stichtingsnorm en/of opheffingsnorm horen te zijn. Een uitzondering hierop vormt de basisschool in het kerkdorp Nederwetten waar de school een onmisbare schakel is in de leefbaarheid van Nederwetten. (Dat zou -in de toekomst- ook voor andere plaatsen kunnen gelden.)

Peuterspeelzaalwerk is een belangrijke schakel in de brede schoolgedachte. De VVD vindt dat het voortbestaan van het peuterspeelzaalwerk in de gemeente gegarandeerd moet worden.

Onderwijs zorgt ervoor dat mensen zich kunnen ontplooien en een baan kunnen vinden die bij hen past. Een goed opgeleide beroepsbevolking is van groot belang voor de (lokale) economie.

De VVD vindt dat de gemeente samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven moet stimuleren, met name gericht op onderwijsondersteuning en het bieden van stageplaatsen.

Ook na een fusie/herindeling met een andere gemeente wil de VVD het huidige onderwijsaanbod en de verdeling van dat aanbod over diverse scholen in Nuenen, Gerwen en Nederwetten in stand houden.

Ook het huidige aanbod van dagopvang en buitenschoolse opvang moet gewaarborgd blijven.

5.2 Cultuur

De VVD is zich bewust van de culturele rijkdom in de gemeente zowel uit het verleden als het heden. De monumenten en de dorpskernen van Nuenen, Gerwen, Nederwetten en Eeneind moeten in goede staat worden gehouden om zo het historisch gezicht te bewaren. De zichtbare sporen van het verblijf van Vincent van Gogh moeten met zorg omgeven en bewaard blijven, ook na de fusie.

Behalve aan deze historische rijkdom hecht de VVD ook groot belang aan het behoud van de bestaande diversiteit aan verenigingen en initiatieven op cultureel gebied, de gilden en activiteiten op gebied van professionele en amateuristische kunstbeoefening. De VVD wil zich sterk blijven maken voor het faciliteren ervan. Onderdeel hiervan is een subsidie- en accommodatiebeleid dat van de verenigingen een bijdrage in de kosten van accommodaties vraagt, zonder het voortbestaan van die verenigingen in gevaar te brengen.

De VVD streeft ernaar om de bibliotheekvoorziening in Nuenen te behouden.

De VVD vindt het geen kerntaak van de gemeente culturele of andere accommodaties in eigendom te hebben en/of te beheren, of te verhuren.

Dit betreft ook de Sociaal Culturele Accommodaties in de kerkdorpen. Eigendom en beheer dienen zo snel mogelijk geprivatiseerd te worden, waarbij Het Klooster de hoogste prioriteit heeft.

Ook hier gaat onze voorkeur uit naar privatisering middels door burgerinitiatieven tot stand gekomen stichtingen (Right to Challenge principe), waardoor de regie over het in stand houden en gebruiken van accommodaties dicht bij de gebruikers ligt. Op deze wijze kan het voortbestaan van de Nuenense accommodaties ook na een fusie/herindeling op goede wijze worden gegarandeerd.

VI. Mobiliteit, ruimte en toerisme

Het bijzondere woon- en leefmilieu van de kernen met een stad onder handbereik is het visitekaartje van onze gemeente. Onze kernen zijn aantrekkelijk voor een breed scala aan leeftijdsgroepen, vanwege het dorpse karakter, het voortreffelijke woon- en leefmilieu, de goede basisvoorzieningen en de goede bereikbaarheid van de stedelijke voorzieningen. De VVD streeft ernaar om dit beeld ook na een fusie te behouden.

6.1 Verkeer en Vervoer

De VVD vindt dat mensen zich vrij moeten kunnen bewegen op een manier zoals zij dat willen. Daarnaast is een goede infrastructuur van levensbelang voor de (gemeentelijke) economie.

  • De VVD is tegen betaald parkeren. Er dienen voldoende goed toegankelijke parkeerplaatsen te zijn, waar nodig aangevuld met parkeerregulering middels blauwe zones.
  • De VVD wil de verkeersveiligheid verbeteren. In de buurt van scholen wordt een veilige omgeving (schoolzones, veilige oversteekplaatsen en veilige fietsroutes) gecreëerd met medewerking van relevante partners en ouders.
  • De VVD wil dat fietsers prettig en veilig door de gemeente kunnen rijden. Daarbij horen naast goede fietsroutes ook voldoende stallingsmogelijk-heden/ruimtes.
  • De VVD ziet openbaar vervoer niet als vervanger voor de auto, maar als een aanvulling.
  • De VVD wil dat het centrum voor alle inwoners bereikbaar blijft en toegankelijker wordt voor mindervaliden.

De geluidsoverlast van de A270 in de aangrenzende wijken blijft onze aandacht behouden. In de komende jaren moet deze overlast verder worden teruggedrongen en ook na de realisatie van de fusie/herindeling zullen wij ons binnen de regio hier sterk voor blijven maken.

De Soeterbeek/Soeterbeekseweg als verbindingsweg tussen Nederwetten en Eindhoven dient open te zijn voor alle verkeer.

De VVD zet zich in voor een betere bereikbaarheid van onze centrumgemeenten Helmond en Eindhoven. Ook spannen wij ons in voor verlaging van de verkeersdruk in ons dorp, met name tijdens de spits.

6.2 Ruimtelijke ontwikkeling

De gemeente Nuenen c.a. is een groene gemeente. Woonkernen worden van elkaar gescheiden door royale groenzones met een typisch Brabants karakter. Zij staan te boek als waardevol landschappelijk gebied met agrarische bedrijven.

De VVD is van mening dat dit zo moet blijven. Ook binnen de woonkernen is veel groen aanwezig, en ook dat moet zo blijven.

Wel zijn er locaties waar woningbouw tot de mogelijkheden behoort. Denk daarbij bijvoorbeeld aan omgeving Hongerman en de Kloostertuin.

Richting de fusie/herindeling maakt de VVD zich sterk om invulling te geven aan voldoende mogelijkheden voor particuliere bouw en sociale woningbouw, ook voor starters, eventueel gecombineerd met voorzieningen voor ouderen.

6.3 Agrarische sector

De gemeente Nuenen heeft een agrarische sector van beperkte omvang. Het in stand houden van de nog aanwezige bedrijven is van groot belang voor het bewaren van het zo karakteristieke landelijk beeld van onze gemeente.

De niet-agrarische (woon)functie in het buitengebied (als gevolg van schaalvergroting en door vrijkomende erven) mag geen belemmering vormen voor de gewone agrarische bedrijfsvoering.

Agrarische ondernemers moeten hun activiteiten kunnen combineren met neven-activiteiten op het gebied van recreatie/toerisme, natuurbeheer of andere bedrijvigheid. Bestemmingsplannen moeten daarvoor de ruimte bieden.

6.4 Toerisme en recreatie

Het cultureel erfgoed met de nalatenschap van Vincent van Gogh als centraal thema in combinatie met de groene dorpen en omgeving maakt Nuenen bijzonder aantrekkelijk voor dag- en verblijfsrecreatie. Daarbij zijn recreatie en toerisme belangrijke dragers van de (lokale) economie.

De VVD ondersteunt daarom recreatieve ondernemers door te faciliteren waar mogelijk, echter niet door deze te subsidiëren.

  • Recreatieve voorzieningen en toeristische attracties moeten goed bereikbaar zijn.
  • Village Marketing, met name het Cultureel Lint in het centrum van Nuenen, moeten verder uitgewerkt worden.
  • (Agrarische) ondernemers moeten hun activiteiten in het buitengebied kunnen combineren met nevenactiviteiten.
  • Een aantrekkelijk winkelcentrum trekt toeristen aan en is van toegevoegde waarde voor de eigen inwoners. De gemeente faciliteert en stelt geen beperkingen aan openings- en sluitingstijden voor winkels.
  • Recreatie mag altijd in de natuur en recreatieve ondernemers moeten daar kunnen uitbreiden, tenzij aantoonbare schade aan de natuur wordt toegebracht.
  • Ontwikkeling van een bungalowpark in het plan Gulbergen mag zo veel mogelijk gestimuleerd en gefaciliteerd worden. De VVD is van mening dat daarbij het open karakter van het gebied zo veel mogelijk behouden moet blijven. Deze ontwikkeling kan tevens een positief effect op de middenstand en de werkgelegenheid hebben.

VII. Veiligheid, lokaal bestuur en geld

7.1 Veiligheid

Voor de VVD staat veiligheid centraal. Het is één van de kerntaken van de overheid.

Eigendommen moeten worden gerespecteerd, geweld is uit den boze en ook de dagelijkse rit naar school, werk of sport en terug naar huis moeten veilig zijn.

Als iemand zich niet houdt aan de regels, wil de VVD, dat er consequent, streng en duidelijk wordt opgetreden door de bevoegde instanties.

De VVD wil een zichtbare en aanwezige politie met wijkagenten die de buurt als hun broekzak kennen.

Brandweer en ambulances moeten binnen de wettelijke aanrijdtijden aanwezig zijn daar waar zij nodig zijn, ongeacht hun standplaatsen.

De openbare orde in de openbare ruimte dient onder alle omstandigheden volgens de bepalingen in de Algemene Plaatselijke Verordening daadkrachtig en slagvaardig gehandhaafd te worden. Dit bevordert het veiligheidsgevoel van de burger.

Drugs- en alcoholgebruik in de openbare ruimte is niet toegestaan. Het vestigen van coffeeshops heeft beslist niet de voorkeur van de VVD.

Jongeren en jongerengroepen die crimineel gedrag vertonen dienen onvoorwaardelijk en keihard te worden aangepakt op basis van zerotolerantie. Lik-op-stukbeleid is noodzakelijk.

De VVD wil dat eventuele schade en de kosten van handhaving worden verhaald op diegenen die dit veroorzaken.

De VVD is voorstander van adequate voorlichting van de inwoners op het gebied van veiligheid in al haar aspecten.

Daarnaast is consequente handhaving van wet en regelgeving een harde noodzaak.

Meer zichtbaarheid van politie en BOA’s vinden wij hierbij gewenst.

7.2 Gemeentelijke lasten

De VVD is voor verlaging van gemeentelijke lasten voor inwoners en ondernemingen, waarbij de begroting toch sluitend moet blijven. De in het verleden doorgevoerde verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) zien wij als een tijdelijke verhoging.

Er moet worden bezien welke heffingen niet noodzakelijk of overbodig zijn. Wij zijn geen voorstander van de introductie van hondenbelasting. Heffingen dienen ter compensatie van dienstverlening door de gemeente en niet om de gemeentelijke kas te vullen.

De VVD blijft zich inzetten om de OZB zo spoedig mogelijk weer terug te brengen naar gemiddeld regionaal niveau. Nu de gemeentelijke financiële reserves weer op orde zijn en de verliezen in ons grondbedrijf verder teruglopen, achten wij dit een haalbare weg. Met de tarieven die van toepassing zijn bij onze fusiepartner houden we rekening. De lasten voor de inwoners moeten omlaag, ook na fusie/herindeling!

7.3 Algemeen Bestuur

De VVD is voorstander van bestuur dicht bij de inwoner. Het gemeentebestuur is er voor zijn inwoners en niet andersom. Voor Nuenen c.a. streven we naar bestuur met een dorps karakter. Ook na een fusie/herindeling blijven wij bij dit principe.

De bestaande dorps- en wijkraden dienen hun verworven plaats te behouden. Ook in Nuenen-dorp dient invoering van een of meerdere wijkraden te worden overwogen.

Tot aan de fusie/herindeling streeft de VVD ernaar om de samenwerking met andere gemeenten te continueren. Dit geldt ook voor de Dienst Dommelvallei. Verdere uitbreiding van deze dienst vindt de VVD echter onwenselijk.

Samenwerken daar waar nodig, ook binnen de regio!

7.4 Integratie

De VVD verwerpt en bestrijdt discriminatie in al haar vormen.

De gemeente Nuenen c.a. werkt mee aan het landelijk vastgestelde immigratie- en asielbeleid.

  • De VVD is tegen het bieden van opvang voor uitgeprocedeerden die niet willen meewerken aan hun terugkeer naar het land van herkomst.
  • De VVD wil dat de gemeente geen subsidies verleent aan organisaties en activiteiten die apartheid bevorderen.
  • De VVD is tegen doelgroepenbeleid.
  • De VVD denkt immers in individuen, niet in groepen.

Slotwoord

 

Waar het leven niet stopt bij onze gemeentegrenzen

Nuenen c.a. staat niet langer op zichzelf, wij moeten onze blik naar buiten richten, naar de regio.

De VVD Nuenen staat voor een dorp met een krachtige kern, een dorp dat klaar staat om de strategische en majeure opgaven samen met de regio aan te pakken. Een versterking van ons vestigings- en leefklimaat is essentieel. Dat kunnen we niet alleen, maar doen we samen met inwoners, ondernemers, retail en horeca, onderwijsinstellingen en de omliggende gemeenten.

Verdergaande samenwerking met buurgemeenten betekent meer slagkracht en meer ‘massa’ om onze ambities verder uit te breiden. Regionale samenwerking is ter versterking van onze economische kracht. Gemeentegrenzen mogen onze economische kansen niet in de weg zitten.

De inhoudelijke opgave van Nuenen c.a. binnen het stedelijk gebied (de gemeenten rond Eindhoven) heeft een krachtig en eenduidig bestuur nodig. Gemeentegrenzen werken hierin vaak vertragend. Ons leven stopt niet bij de gemeentegrens. Wij bewegen ons (on)bewust elke dag over gemeentegrenzen: je werkt bijvoorbeeld in Eindhoven, woont in Nuenen, winkelt op het Meubelplein in Son en gaat uit in Den Bosch. Een bestuurlijke fusie of voorstel tot bestuurlijke fusie met een of meer randgemeenten en elk initiatief tot nadere samenwerking met andere omliggende gemeenten zullen wij van harte ondersteunen.

Geen bestuurlijke drukte of bestuurlijke hindernissen maar slagkracht is hierin voor ons het sleutelwoord. Daarbij blijft voor ons belangrijk dat inwoners op wijk- en buurtniveau betrokken kunnen blijven bij lokale vraagstukken om invloed op hun leefomgeving te hebben en houden.

VVD’ers zijn doeners en dat zullen we ook de komende jaren laten zien!

Bijlage: Omschrijving Right to Challenge

Wat is Right to Challenge?

Hoe maak je optimaal gebruik van de kennis, kunde en motivatie van de inwoners van onze mooie gemeente? Door hen in staat te stellen zelf zaken te organiseren. Bewoners en maatschappelijke organisaties willen meer te zeggen krijgen over o.a.:

  • lokale voorzieningen voor sport, zorg en welzijn;
  • de leefbaarheid en het onderhoud van de directe leefomgeving.

Bewoners (-organisaties) kunnen nu zelf het initiatief nemen om een dienst uit te voeren, als zij vinden dat het beter of anders kan. Dit heet ‘Right to Challenge’ (het recht om uit te dagen). Een goede samenwerking tussen bewoners en gemeente om daarmee het uiteindelijke doel te bereiken: betrokken (bewoners-) organisaties met hart voor hun eigen leefomgeving!

Het initiatief verschuift van overheid naar burger: meedoen, eigen initiatief nemen. Met Right to Challenge krijgen bewoners de financiële middelen en de verantwoordelijkheid.

Zo nemen bewoners (-organisaties) taken over die tot nu toe vaak door de lokale overheid worden uitgevoerd.

Een groot aantal Nederlandse gemeenten geeft bewoners en organisaties nu al de mogelijkheid om “uit te dagen”.

Wanneer kun je dit ‘Right to Challenge’ gebruiken?

Voorbeelden:

  • uitvoeren van aanpassingen openbare ruimte in de buurt onder leiding van bewoners.(-organisaties). Denk hierbij aan de inrichting van (speel)veldjes, straten en plantsoenen zoals onlangs in Nuenen West is toegepast.
  • uitvoeren zorg en welzijn: bewoners(-organisaties) krijgen meer mogelijkheden om zelf een deel van de WMO-taken uit te voeren, als zij vinden dat zij dit beter kunnen dan b.v. de gemeente. Zo kunnen we de Nuenense ouderen nog beter de aandacht en  zorg geven die zij verdienen.

Hoe werkt Right to Challenge? Hoe gaan wij daar mee aan de slag?

De gemeente vult het recht om uit te dagen in, samen met initiatiefnemers. Budget van de gemeente wordt aan hen (bewoners/organisaties) overgedragen.

Initiatiefnemers hebben het recht om tegen de gemeente te zeggen:

Wij nemen een dienst / taak over en voeren dit zelf uit. “Wij kunnen het beter / anders / goedkoper, met meer draagvlak in de buurt. Gemeente, geef ons deze taak en het geld”. Gemeente en initiatiefnemers maken daarover afspraken.

Voorbeeld:

Een (buurt-) vereniging neemt het beheer over van de sporthal. Maakt afspraken met de buurtbewoners voor meer/andere activiteiten in de hal. Professionals en vrijwilligers werken samen in de sporthal. Zo kan het gebeuren dat een dienst / taak anders, slimmer en goedkoper wordt uitgevoerd.

“Gemeente, ga in overleg met ons en voer het zo uit dat bewoners en gebruikers tevreden zijn. Bewoners willen het anders, maar hoeven niet persé alles zelf te doen.”

Voorbeeld:

Bewoners willen dat de openbare ruimte anders / beter wordt ingericht. Zij maken een plan, zoeken draagvlak in de buurt, stellen een kostenplaatje op en dagen de gemeente uit. De gemeente stelt een professional en het geld ter beschikking en gaat samen aan de slag met de buurt. Het resultaat: bewoners zijn tevreden met de openbare ruimte in de eigen leefomgeving.

DOWNLOAD HIER
Scroll naar bovenzijde